Voor succesvolle communicatie is het noodzakelijk dat informatie goed wordt verwerkt, begrepen en vaak ook geaccepteerd. Een aanzienlijk deel van de ontvangers van gezondheidscommunicatie kenmerkt zich echter door een beperkte health literacy. Hierdoor hebben zij vaak moeite met het verwerken en begrijpen van informatie over gezondheid en gezondheidsadviezen. Om het voor mensen met beperkte health literacy eenvoudiger te maken de gegeven informatie goed te verwerken, is het noodzakelijk om gezondheidscommunicatie zoveel mogelijk op de behoeften van deze groep af te stemmen.
Doel studie
In dit project worden verschillende kenmerken van informatieboodschappen (complexiteit van het taalgebruik, gebruik van illustraties, animaties) onderzocht die van invloed kunnen zijn op de wijze waarop informatie wordt verwerkt. Specifiek wordt nagegaan welke kenmerken het beste effect hebben bij mensen met beperkte health literacy op onder andere het onthouden van informatie (‘recall’) en de mate waarin de boodschap overtuigend is. Het einddoel is om inzicht te krijgen in hoe informatieboodschappen, zoals bij uitleg over darmkankerscreening, optimaal aangeboden kunnen worden aan mensen met beperkte health literacy.
Vraagstelling/ hypotheses
Op welke wijze kan informatie over kankerscreening het beste worden aangeboden aan mensen met beperkte health literacy? In twee experimenten bestuderen we de volgende afzonderlijke vragen: 1. Wat is de invloed van tekstcomplexiteit en illustraties op het onthouden van de informatie en de mate waarin de boodschap overtuigt? 2. Wat is de invloed van auditieve informatie en animaties op het onthouden van de informatie en de mate waarin de boodschap overtuigt?
(Klinische) relevantie
Op basis van de verkregen kennis kunnen informatieboodschappen worden ontwikkeld die aansluiten op de behoefte van een doelgroep met beperkte health literacy. Hiermee kan de communicatie met deze doelgroep worden geoptimaliseerd.
Translatie/ implementatie
Op basis van verschillende experimenten worden de ‘succesvolle’ kenmerken van informatieboodschappen in kaart gebracht.