Hoe en wat: Het effect van message frame tailoring in een online stoppen met roken interventie.

<-- terug naar index

Veel stoppen met roken boodschappen zijn gebaseerd op WELKE informatie een roker moet krijgen; maar mensen verschillen in hun voorkeur HOE ze deze informatie willen krijgen. Sommige mensen willen graag hun eigen keuzes maken over welke informatie ze ontvangen, anderen ontvangen liever alleen een duidelijke advies.

Introductie

Roken is een belangrijkste oorzaak van niet-overdraagbare ziekten zoals kanker. Een kosteneffectieve manier om rokers te helpen te stoppen is het geven van online computer-tailored stopadvies, oftewel een online stopadvies op maat. Computer-tailoring is een techniek waarbij mensen op basis van hun antwoorden in een persoonlijke vragenlijst relevante adviezen krijgen. Meestal zijn deze adviezen gebaseerd op WELKE informatie inhoudelijk het beste aansluiten bij de gebruiker. Deze vorm van computer-tailoring is effectief gebleken in het veranderen van gezondheidgerelateerd gedrag, zoals roken, eten en bewegen. Maar tailoring van de inhoud van een advies is niet de enige manier om een advies op maat te maken. Mensen verschillen namelijk ook in hun voorkeur over HOE ze informatie willen ontvangen. Door het aanpassen van de manier waarop adviezen worden gepresenteerd zou een online computertailored stopadvies nog persoonlijker gemaakt kunnen worden en rokers nog beter kunnen helpen een succesvolle stopper te worden.

Doel studie

Doel van dit onderzoek is een stoppen met roken computer-tailoring programma te ontwikkelen waarbij zowel op maat gemaakt wordt WELKE adviezen rokers ontvangen als HOE deze adviezen aan rokers gepresenteerd worden. Wij testen of dat nieuwe programma beter zal werken dan programma’s die alleen een persoonlijk advies geven gebaseerd op WELKE informatie een roker ontvangt en programma’s waar iedere roker dezelfde informatie ontvangt. Als het nieuwe computer-tailoring programma kosteneffectief blijkt te zijn, dan hebben we een goed inzetbaar hulpmiddel dat de kans op stopsucces vergroot. Dit programma kan dan beschikbaar worden gemaakt voor alle rokers in Nederland.

Vraagstelling/ hypotheses

Ons onderzoek bestaat uit 3 hoofdstudies: - In de eerste studie onderzoeken we hoe we message frame tailoring (HOE we informatie presenteren) het beste kunnen toepassen. - In de tweede studie ontwikkelen wij een nieuw stoppen-met-roken programma dat zowel wat betreft de inhoud als wat betreft het message frame op maat gemaakt wordt. - In de derde studie testen wij of het nieuwe computer-tailoring programma effect heeft op het aantal stoppogingen.

(Klinische) relevantie

Online computer-tailored stoppen met roken programma’s waarbij een advies rekening houdt met de persoonlijke kenmerken van de roker is bewezen effectief. De adviezen die computer-tailoring programma’s geven zijn over het algemeen gebaseerd op WELKE informatie een bepaalde gebruiker moet krijgen, maar niet op HOE ze informatie willen krijgen. Daarmee zou het advies nog persoonlijker gemaakt kunnen worden en nog beter kunnen werken om rokers te helpen te stoppen met roken.

Translatie/ implementatie

Door middel van nieuwsbrieven en publicaties voor het algemene publiek zal dit onderzoek naar rokers worden teruggekoppeld. Andere onderzoekers zullen over het project geïnformeerd worden door (inter)nationale wetenschappelijke publicaties en presentaties op congressen en bij relevante organisaties. Ook zullen belanghebbers, zoals rokers en relevante organisaties, al tijdens het project betrokken worden bij de (door)ontwikkeling van interventie materialen. Indien het nieuwe programma kosten-effectief is, zal het bij het RIVM Centrum Gezond Leven voor certificering worden aangeboden.