Thema: Preventie, screening en kwaliteit van zorg

image

Onderzoek naar de langetermijneffecten van de behandeling voor borstkanker op het hart

Uit de BLOC-I studie blijkt dat vrouwen die behandeld zijn voor borstkanker na een mediane overleving van 10 jaar een verhoogd risico op een linkerventrikelejectiefractie (LVEF) <54% en een verhoogd NT-proBNP in vergelijking met vrouwen zonder kanker in de voorgeschiedenis. Het beloop van de hartfunctie bij vrouwen na borstkanker, en in hoeverre dit leidt tot symptomatisch hartfalen, is nog onvoldoende onderzocht op de lange termijn. Omdat de BLOC I-studie een eenmalige meting was, kon eventuele achteruitgang van hartfunctie niet worden geanalyseerd. Daarom willen we een tweede meting uitvoeren bij dezelfde vrouwen. Deze studie zal inzicht geven of de hartfunctie van vrouwen die behandeld zijn voor borstkanker sneller achteruitgaat dan die van vrouwen zonder borstkanker in de voorgeschiedenis. Bovendien zal blijken welke factoren een snellere achteruitgang van cardiale functie voorspellen.

image

ENLIVE studie: Systematische aandacht voor leefstijl in Zorgpad Endometriumcarcinoom

Vanuit het IKNL en het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis loopt de ENLIVE studie: 'Systematische aandacht voor leefstijl in Zorgpad Endometriumcarcinoom.’ Dit project heeft als doel het ontwikkelen van een gesprekshulp die ondersteuning biedt aan zorgprofessionals bij 1) het inventariseren van de motivatie en barrières ten aanzien van leefstijlverandering bij patiënten met endometriumkanker, en 2) het aanbieden van een passende doorverwijzing naar een erkende leefstijlinterventie. De gesprekshulp wordt ontworpen op basis van data van interviews met patiënten en focusgroepen van zorgprofessionals, literatuuronderzoek en een Delphi consensus studie.

PatientTime: patiënten met lymfeklierkanker ondersteunen en voorbereiden op hun gesprekken met zorgverleners- het ontwikkelen en testen van een computergestuurd programma

“Soms krijg je een antwoord, en voordat je het weet zit je thuis en denk je, wat moet ik eigenlijk met dit antwoord?”…”In het begin weet je eigenlijk niet eens wat je wilt weten”…”Meebeslissen, vragen stellen, mijn wensen uitleggen: Dat wil ik allemaal wel, maar ik krijg het niet voor elkaar”.