Wegwijzer bij kanker biedt een kompas tijdens of na kanker


Gemiddelde leestijd: 4 min


“Had ik dit maar eerder geweten”. Dat is een zin die veel wordt gehoord binnen organisaties die ondersteuning geven aan mensen tijdens of na kanker. Wat wordt bedoeld is dat veel mensen die te maken hebben met kanker graag eerder hadden geweten welke ondersteuning voor hen beschikbaar is. Met name na de tijd in het ziekenhuis kunnen mensen behoefte hebben aan hulp bij het omgaan met een nieuw perspectief. Er zijn bijvoorbeeld gespecialiseerde psychologen die op zo’n moment van grote waarde kunnen zijn. Maar als je daar niet op gewezen wordt, gaat die reddingsboei aan jou voorbij. Evenals bij andere levensbedreigende ziektes heeft kanker vaak een impact in de volle breedte van het bestaan. Mensen kunnen te maken krijgen met angst. Ze kunnen in een sociaal isolement raken of financiële problemen krijgen door het wegvallen van werk. Het kan een grote druk leggen op de naaste of het hele gezin. Juist omdat er zoveel organisaties zijn die op al die verschillende terreinen ondersteuning kunnen bieden, is het belangrijk dat patiënten en naasten in de volle breedte een overzicht krijgen van wat er beschikbaar is.

In 2019 is met subsidie van ZonMw een programma begonnen als een pilot in de regio Zaanstreek-Waterland, net boven Amsterdam. Het was gericht op betere samenwerking tussen al die partijen en het maken van overzicht. Na de verlenging van de subsidie sloten KWF en Zorgverzekeraar Zilveren Kruis aan als co-financiers. Dat heeft geleid tot een toegankelijke website www.wegwijzerbijkanker.nl. Door de eenvoudige structuur van de site en het gebruik van illustraties en video’s kunnen bezoekers op de site gemakkelijk vinden wat ze nodig hebben. Hierdoor werkt de website als een voordeur voor al die organisaties die gespecialiseerd aanbod hebben. Vertrekpunt van de site zijn 9 behoeftes die vaak voorkomen bij patiënten en naasten. Voorbeelden zijn de behoefte aan een luisterend oor of aan lotgenotencontact. Ook kunnen mensen behoefte hebben aan hulp bij het op orde krijgen van financiën of omgaan met verandering van werk als gevolg van kanker.

Voor velen is het moeilijk om zelf een weg te vinden op het internet. Daarom is er ook een helpdesk waardoor mensen kunnen bellen met een opgeleide vrijwilliger. In een persoonlijk gesprek wordt de behoefte verhelderd en de juiste ondersteuning gevonden. Zo kan iemand bijvoorbeeld gewezen worden op een IPSO Centrum voor leven met kanker. Hier kunnen zij terecht voor lotgenotencontact en allerlei activiteiten zoals een cursus mindfulness of yoga. Ook kunnen mensen geattendeerd worden op het bestaan van gespecialiseerde psychologische hulp.

Wegwijzer bij kanker is een stichting zonder winstoogmerk en heeft geen ander belang dan patiënten en naasten te helpen om te vinden wat ze nodig hebben. Juist doordat de stichting werkt als een ‘VVV-kantoor’ is het makkelijk om aansluiting te vinden met al die partijen die een eigen specifiek aanbod hebben. Hierdoor is het mogelijk geweest in korte tijd al dat aanbod van bijvoorbeeld kanker.nl, verwijsgids kanker of patiëntenorganisaties overzichtelijk bij elkaar te brengen en daardoor makkelijker vindbaar te maken.

Wat begon als een pilot is gestaag aan het groeien waarbij samenwerking wordt gezocht met bestaande landelijke partijen in de oncologie. Een andere reden dat de geografische afscheiding tussen de regio en de rest van het land vervaagt is de start van ‘Studio kijk op kanker’ waarbij gesprekken met allerlei partijen in een eigen studio worden opgenomen en via YouTube waar dan ook bekeken kunnen worden. Wilt u meer informatie over Wegwijzer bij kanker? Kijk dan op www.wegwijzerbijkanker.nl of neem contact op met het kantoor via contact@wegwijzerkanker.nl of telefoonnummer 085 – 00 26 014.

Meer artikelen lezen:

Interview met Dr. Vivian Burgers en Milou Reuvers, PhD

30 augustus 2024

Actieve co-participatie tussen onderzoekers en AYA-patiën...

‘De valkuil van de witte jas’

30 augustus 2024

Meteen bij de opening van het interview met Wilmy Bos, ve...

Ziekenhuistrauma

30 augustus 2024

Nooit eerder kwam een cliënt met zo’n duidelijke hulpvraa...