Thema: Communicatie & patiënteninformatie

image

ENLIVE studie: Systematische aandacht voor leefstijl in Zorgpad Endometriumcarcinoom

Vanuit het IKNL en het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis loopt de ENLIVE studie: 'Systematische aandacht voor leefstijl in Zorgpad Endometriumcarcinoom.’ Dit project heeft als doel het ontwikkelen van een gesprekshulp die ondersteuning biedt aan zorgprofessionals bij 1) het inventariseren van de motivatie en barrières ten aanzien van leefstijlverandering bij patiënten met endometriumkanker, en 2) het aanbieden van een passende doorverwijzing naar een erkende leefstijlinterventie. De gesprekshulp wordt ontworpen op basis van data van interviews met patiënten en focusgroepen van zorgprofessionals, literatuuronderzoek en een Delphi consensus studie.

De voor- en nadelen van het gebruik van online gezondheidsinformatie: beter kijken naar online gezondheidsinformatie en de interactie met het consult

Online gezondheidsinformatie wordt steeds meer gebruikt door kankerpatiënten, vaak in combinatie met andere informatiebronnen zoals de medisch specialist. De effecten van (een combinatie van) verschillende informatiebronnen op een consult en patiëntuitkomsten blijven echter onderbelicht.

Vertrouwen van patiënten met borstkanker in de oncoloog: De rol van non-verbaal gedrag en culturele achtergrond

Het gesprek met de oncoloog is van belang voor vertrouwen bij vrouwen met borstkanker. Hoe de oncoloog via communicatie aan vertrouwen bij kan dragen is onduidelijk. Dit onderzoek levert adviezen op aan oncologen over hoe zij met behulp van hun non-verbale communicatie het vertrouwen van hun patiënten kunnen optimaliseren.

Het communiceren van kansen uit risico predictie modellen: Informeren en Beslissen In de Spreekkamer (de IBIS-studie)

‘Beslissen om wel of geen systemische therapie voor borstkanker te ondergaan, kan moeilijk zijn. Risico predictie modellen (RPM) worden steeds vaker gebruikt om patiënten te informeren over de verwachte baat van systemische therapie. Echter, er is weinig bekend over de rol ervan in de besluitvorming en de ervaringen van patiënten.’